Flos

Flos kom til i forlængelse af 1960’ernes revolution af brugsgenstande i Italien. En lampe skulle ikke længere bare give lys, men give inspiration og æstetik til hverdagslivet. Mr. Gavina, som før havde lavet møbler ud fra samme filosofi, gik sammen med producenten Merano Eisenkeil om at skabe Flos eksperimenterende univers af lamper.  Flos bliver hurtigt et større projekt, der trækker mange italienske iværksættere og designere til, og brandet bliver i høj grad en tænketank for deres fælles ide om et revolutionerende designbrand, der balancerer mellem kunst og industriel belysning. Et projekt hvis karakter segmenteres i 1972, hvor MoMa udstiller Italy – The New Domestic Landscape. En udstilling som viser Flos’ mange designs frem på det anerkendte museum i New York City.  Siden da har brandet været på det internationale designkort og spiller i dag – ligesom dengang, en legende, undersøgende og æstetisk rolle i hjem overalt i verden.

Flos har siden da udarbejdet en markant bæredygtighedsstrategi, der ligger grund for hele virksomheden. Bæredygtighedsstrategien bygger på tre hovedsøjler: Energi og Materialer, Udvikling og Trivsel samt Arv og Know-how. Virksomheden arbejder på at reducere sit miljøaftryk ved at optimere energiforbrug og materialer samt anvende de bedste teknologiske løsninger. Samtidig prioriterer Flos en inkluderende og inspirerende arbejdsplads med fokus på medarbejderudvikling. Endelig værner Flos om sin designarv og teknologiske ekspertise ved at investere i forskning og innovation til gavn for både mennesker og miljø.

Flos