NR 06
NR 06
Italienske Pietro Sganzerla - fra barndommens kreative frirum til en karriere i keramisk kunst.
Pietro Sganzerla (1985) er en italiensk kunstner og keramiker. Han er født og opvokset i Milano, som han senere vendte tilbage til for at kuratere adskillige udstillinger.
I Milano har han også indgået i forskellige samarbejder med nye italienske kunstnere, hvilket har givet ham en særlig forbindelse til sin fødeby. En udforskning af kunstens potentiale ledte ham til keramikken, som han i dag bruger både til skabelse af kunstgenstande og brugsgenstande - alle med et særpræget udtryk.
Sganzerla arbejder med maleriske, grafiske udtryk og gravering i sin keramik. Hos NØRR & LEO har du mulighed for at se og erhverve Sganzerlas helt særlige og unikke brugskunst. Hvert stykke keramik er unikt, og derfor findes der ikke to ting, der er helt ens.
Pietro Sganzerla (1985) er en italiensk kunstner og keramiker. Han er født og opvokset i Milano, som han senere vendte tilbage til for at kuratere adskillige udstillinger.
I Milano har han også indgået i forskellige samarbejder med nye italienske kunstnere, hvilket har givet ham en særlig forbindelse til sin fødeby. En udforskning af kunstens potentiale ledte ham til keramikken, som han i dag bruger både til skabelse af kunstgenstande og brugsgenstande - alle med et særpræget udtryk.
Sganzerla arbejder med maleriske, grafiske udtryk og gravering i sin keramik. Hos NØRR & LEO har du mulighed for at se og erhverve Sganzerlas helt særlige og unikke brugskunst. Hvert stykke keramik er unikt, og derfor findes der ikke to ting, der er helt ens.
Vil du starte med at introducere dig selv?
Mit navn er Pietro Sganzerla. Jeg er en italiensk kunstner, født i 1985 i Milano, ind i en særegen familie, hvor kunst og kreativitet var og stadig er essentielle dele af vores liv.
Hvor længe har du arbejdet med kunst?
Når jeg ser tilbage på min barndom, er mine minder fyldt med farverige tegninger, skriveborde fyldt med skitser til print, og jeg kan stadig dufte aromaen fra kaffen i et atelier fyldt med vævede stoffer. Min far er grafisk designer, og min mor er væver, så jeg har været omgivet af kreative impulser siden min tidligste barndom.
Jeg besluttede mig i en meget ung alder for at blive kunstner. Jeg begyndte at tegne, lave collager og små skulpturer af papirler og trylledej, eller hvad der ellers var tilgængeligt.
Vil du starte med at introducere dig selv?
Mit navn er Pietro Sganzerla. Jeg er en italiensk kunstner, født i 1985 i Milano, ind i en særegen familie, hvor kunst og kreativitet var og stadig er essentielle dele af vores liv.
Hvor længe har du arbejdet med kunst?
Når jeg ser tilbage på min barndom, er mine minder fyldt med farverige tegninger, skriveborde fyldt med skitser til print, og jeg kan stadig dufte aromaen fra kaffen i et atelier fyldt med vævede stoffer. Min far er grafisk designer, og min mor er væver, så jeg har været omgivet af kreative impulser siden min tidligste barndom.
Jeg besluttede mig i en meget ung alder for at blive kunstner. Jeg begyndte at tegne, lave collager og små skulpturer af papirler og trylledej, eller hvad der ellers var tilgængeligt.
Vi ved, at du flyttede fra Milano, men besluttede så senere at vende tilbage til din hjemby. Har hvor du bor en indflydelse på din kunst?
Jeg er autodidakt inden for alle de discipliner, jeg praktiserer, hvilket i højt grad også gælder for mit keramiske arbejde. Da jeg var 14 år gammel, tog jeg et kort sommerkursus i Toscana, der udelukkende fokuserede på raku-teknikken. Som den begynder, jeg dengang var, var dette uge-lange kursus en ekstraordinær oplevelse for mig, en epifani, der introducerede mig til materialer og processer, som jeg har brugt i 24 år nu.
Udover min store passion for kunst er jeg uddannet fra gymnasiet i klassiske studier, herunder oldgræsk og latinsk sprog og kultur, og modtog derefter min bachelorgrad i Fine Arts fra Brera Academy. Denne eksponering for fortidens kulturer og traditioner inden for skabelse og betydning fortsætter med at spille en dybtgående rolle i mit arbejde.
Efter mine studier flyttede jeg til Berlin, hvor jeg boede i 7 år. Denne nye by gav mig mulighed for at eksperimentere på nye måder, forfine mine færdigheder og finpudse min personlige stil. Det var i Berlin, jeg udviklede min personlige tilgang til brugen af sort indisk blæk i mine tegninger.
Efter min tid i Tyskland vendte jeg tilbage til Milano, hvor jeg nu bor og har mit atelier. Jeg besluttede at vende tilbage, da jeg var interesseret i de nye muligheder, som min hjemby kunne tilbyde. I løbet af de sidste to årtier har Milano udviklet sig til et internationalt centrum for kunst og kultur.
Jeg besluttede at åbne mit atelier og dedikere en betydelig del af pladsen til mit keramiske arbejde. For fire år siden åbnede jeg mit uafhængige keramiske værksted, hvor jeg producerer og brænder min egen keramik.
Vi ved, at du flyttede fra Milano, men besluttede så senere at vende tilbage til din hjemby. Har hvor du bor en indflydelse på din kunst?
Jeg er autodidakt inden for alle de discipliner, jeg praktiserer, hvilket i højt grad også gælder for mit keramiske arbejde. Da jeg var 14 år gammel, tog jeg et kort sommerkursus i Toscana, der udelukkende fokuserede på raku-teknikken. Som den begynder, jeg dengang var, var dette uge-lange kursus en ekstraordinær oplevelse for mig, en epifani, der introducerede mig til materialer og processer, som jeg har brugt i 24 år nu.
Udover min store passion for kunst er jeg uddannet fra gymnasiet i klassiske studier, herunder oldgræsk og latinsk sprog og kultur, og modtog derefter min bachelorgrad i Fine Arts fra Brera Academy. Denne eksponering for fortidens kulturer og traditioner inden for skabelse og betydning fortsætter med at spille en dybtgående rolle i mit arbejde.
Efter mine studier flyttede jeg til Berlin, hvor jeg boede i 7 år. Denne nye by gav mig mulighed for at eksperimentere på nye måder, forfine mine færdigheder og finpudse min personlige stil. Det var i Berlin, jeg udviklede min personlige tilgang til brugen af sort indisk blæk i mine tegninger.
Efter min tid i Tyskland vendte jeg tilbage til Milano, hvor jeg nu bor og har mit atelier. Jeg besluttede at vende tilbage, da jeg var interesseret i de nye muligheder, som min hjemby kunne tilbyde. I løbet af de sidste to årtier har Milano udviklet sig til et internationalt centrum for kunst og kultur.
Jeg besluttede at åbne mit atelier og dedikere en betydelig del af pladsen til mit keramiske arbejde. For fire år siden åbnede jeg mit uafhængige keramiske værksted, hvor jeg producerer og brænder min egen keramik.
Hvad interesserer dig specifikt ved keramik som et medium?
Som tidligere nævnt begyndte jeg at arbejde med keramik i en meget tidlig alder. Det er et fascinerende materiale, fleksibelt inden for dets begrænsninger, fyldt med historie og uendelige muligheder, som jeg gerne vil demonstrere i min voksende og udviklende produktion.
Jeg bruger leret til at skabe og udfolde en variation af hverdagsobjekter og finder inspiration i det, jeg omgiver mig med i min dagligdag.
Hvad interesserer dig specifikt ved keramik som et medium?
Som tidligere nævnt begyndte jeg at arbejde med keramik i en meget tidlig alder. Det er et fascinerende materiale, fleksibelt inden for dets begrænsninger, fyldt med historie og uendelige muligheder, som jeg gerne vil demonstrere i min voksende og udviklende produktion.
Jeg bruger leret til at skabe og udfolde en variation af hverdagsobjekter og finder inspiration i det, jeg omgiver mig med i min dagligdag.
Hvordan ser din arbejdsproces typisk ud?
Nogle gange finder jeg et objekt, f.eks. en flaske eller et stykke service, og forsøger at genskabe det gennem en gipsform. Andre gange bruger jeg friheden fra drejeskiven til at eksperimentere med nye former. Der er lejligheder, hvor jeg genfortolker et tidligere skabt objekt og bruger modulære former til at samle dem og skabe noget nyt.
Hvordan ser din arbejdsproces typisk ud?
Nogle gange finder jeg et objekt, f.eks. en flaske eller et stykke service, og forsøger at genskabe det gennem en gipsform. Andre gange bruger jeg friheden fra drejeskiven til at eksperimentere med nye former.Der er lejligheder, hvor jeg genfortolker et tidligere skabt objekt og bruger modulære former til at samle dem og skabe noget nyt.
Hvad er du inspireret af i øjeblikket?
For det meste er jeg meget inspireret af naturen og dens former. Jeg elsker at hente idéer fra planteteksturer, klippeformationer, edderkoppespind, muslingeskaller, insekter og blomster – listen er lang.
Hvad er du inspireret af i øjeblikket?
For det meste er jeg meget inspireret af naturen og dens former. Jeg elsker at hente idéer fra planteteksturer, klippeformationer, edderkoppespind, muslingeskaller, insekter og blomster – listen er lang.
Hvordan fandt den stærke og farverige palette sin vej ind i dine kunstværker?
Når jeg dekorerer og maler mine keramiske værker, bruger jeg farverige begitninger. Jeg vælger omhyggeligt dem, som jeg finder særligt velegnede til at fremhæve former og detaljer i det individuelle værk foran mig.
Da min praksis også omfatter tegning, maling og fremstilling af papmaché-skulpturer, er brugen af farver en essentiel del af mit kunstneriske udtryk.
Vi har bemærket, at du har indgået flere samarbejder med andre kunstnere. Påvirker disse samarbejder dit eget kunstneriske arbejde?
Jeg nyder at samarbejde med andre kunstnere og keramikere. Faktisk har jeg siden marts 2024 haft en studerende fra Danmark i praktik her. Hun studerer professionsbacheloren på Det Kongelige Akademi - Crafts in Glass and Ceramics på Bornholm. At dele en arbejdsplads og tænke sammen om projekter finder jeg meget givende. Jeg er altid interesseret og nysgerrig på forskellige synspunkter og i at finde kreative løsninger sammen.
Hvordan fandt den stærke og farverige palette sin vej ind i dine kunstværker?
Når jeg dekorerer og maler mine keramiske værker, bruger jeg farverige begitninger. Jeg vælger omhyggeligt dem, som jeg finder særligt velegnede til at fremhæve former og detaljer i det individuelle værk foran mig.
Da min praksis også omfatter tegning, maling og fremstilling af papmaché-skulpturer, er brugen af farver en essentiel del af mit kunstneriske udtryk.
Vi har bemærket, at du har indgået flere samarbejder med andre kunstnere. Påvirker disse samarbejder dit eget kunstneriske arbejde?
Jeg nyder at samarbejde med andre kunstnere og keramikere. Faktisk har jeg siden marts 2024 haft en studerende fra Danmark i praktik her. Hun studerer professionsbacheloren på Det Kongelige Akademi - Crafts in Glass and Ceramics på Bornholm. At dele en arbejdsplads og tænke sammen om projekter finder jeg meget givende. Jeg er altid interesseret og nysgerrig på forskellige synspunkter og i at finde kreative løsninger sammen.
Har du et drømmeprojekt, du ville lave, hvis du havde uendelige mængder af tid og ressourcer?
En af mine drømme er at få mulighed for at skabe nogle monumentale skulpturer. For nu arbejder jeg på disse ambitiøse projekter i mit hoved og forestiller mig, hvad de kan blive til. At arbejde i større skala ville kræve passende faciliteter og en meget større ovn; måske en dag!
Har du et drømmeprojekt, du ville lave, hvis du havde uendelige mængder af tid og ressourcer?
En af mine drømme er at få mulighed for at skabe nogle monumentale skulpturer. For nu arbejder jeg på disse ambitiøse projekter i mit hoved og forestiller mig, hvad de kan blive til. At arbejde i større skala ville kræve passende faciliteter og en meget større ovn; måske en dag!